Glamour

Mnoho lidí si myslí, že glamour styl znamená nahotu (Obecně ustálené představy zvláště mezi drsnější polovičkou lidstva ohledně průběhu glamour a erotic fotografování vypadají následovně: „Dech beroucí sexy modelka se zčista jasna ocitne ve fotografově ateliéru, strhá ze sebe oblečení a začne se eroticky svíjet. Fotograf jednou rukou mačká spoušť a druhou nepřetržitě onanuje. Výsledkem jsou dokonalé fotografie za které fotograf vyinkasuje horentní sumu peněz, půlku království a modelku k tomu). Není tomu tak. Glamour fotografie se snaží zachytit modelku tím nejlepším způsobem, aby vypadala tak sexy, jak nejvíce je to možné. Glamour může být dosaženo s pomocí spodního prádla, či částečně zakryté nahoty. Ale cíl a účel je vždy stejný - neodvádět pozornost a vystavit na odiv modelčinu smyslnost a krásu.

Každá žena má v určitém okamžiku tu nejkrásnější podobu. Záměrem glamour fotografa je rozpoznat tento moment a zachytit jej. Tento snímek pak bude navždy sloužit jako nádherná ilustrace krásy dotyčné ženy.

Je jasné, že noční košilka, podvazky, punčochy, sexy spodní prádlo vždy dokáží ještě pozvednout sexy vzhled glamour modelky. Důvod je jasný, minimum obleční je lepší než žádné oblečení. Dalším důvodem může být skrytí malých nedostatků. Díky noční košilce, či spodnímu prádlu se glamour modelčino tělo zdá být naprosto dokonalé a velice sexy.

Co je glamour?

Glamour fotografie je odlišná od ostatních žánrů tím, že klade důraz na modelku více, než na výrobky, módu  či okolí. Většinou je zdůrazněna sexuální přitažlivost modelky, či její smyslnost, zatímco u módní (fashion) fotografie je v popředí oblečení modelky. Ale jsou i další detaily, které jdou hlouběji, aby odlišily tyto dva obory fotografie. Rolando Goméz, známý glamour fotograf říká – „Mimo další rozdíly mezi těmito dvěma směry je hlavní ten, že v módní fotografii modelka hledí mimo objektiv kamery. Proč? Protože když se na Vás někdo dívá, tak se přirozeně i vy díváte na něho – pokud se pokoušíte prodat kolekci oděvů, nemáte zapotřebí, aby modelka navazovala oční kontakt s možnými kupci. Potřebujete, aby se kupci dívali na šaty, doplňky a podobně, ne do modelčiných očí. Cílem je prodat výrobek, v tomto případě šaty, ne modelku.“

Základní prvky glamouru

Fotografie má mnoho žánrů, a stejně jako holywoodští producenti, fotografové zásobují své publikum různými formami těchto žánrů. Dobrá fotografie, stejně jako dobrý film, vám zůstane v paměti. Některé směry fotografie jsou vyhledávány více, než jiné, některé žánry jsou obtížné, některé se dají zvládnout snadněji, ale jedna forma fotografií - glamour - není tak veřejně akceptována jako ostaní žánry, i když základní prvky glamouru jsou dnes daleko častěji k nalezení, než kdykoli dříve. Ironií veřejného akceptování glamour fotografií je to, prvky glamour jsou často k nalezení ve většině fotografií. Jsou zde svatební fotografové, kteří pracují ve fotožurnalistickém stylu, ale ve stejném čase, nevědomky přidávají špetku glamour do většiny záběrů se samotnou nevěstou. Další fotografové přidávají prvek glamouru do svého fotožurnalismu (paparazzi), krajinářství, portrétů, a samozřejmě fashion fotografií, někdy vědomě, někdy bezděčně. Důkaz glamouru ve snímcích lze nalézt v úsměvech modelčiny tváře - a tímto pouze vyjímečně ukázané zoubky výhradně spolu s harmonií modelčiných očí a koutků úst vytvářejí - smyslnost- základní prvek glamour. Časopisy jako Maxim a fotografové typu David LaChapelle toto vložili do našich myslí, a jsou opravdovými mistry ve splynutí fashion s glamour stylem právě díky použití úsměvu modelky.

Dobří svatební fotografové jsou naučení zachycovat tyto úsměvy také, často směřují nevěsty do glamour pózy, kdy se usmívají a ne pouze cení zuby. Trik je v tom, zachytit úsměv, když vzniká, na rozdíl od záběrů s povelem "sýr". Prvky glamouru uvnitř záběru do něj vnášejí energii. Když sedí nevěsta na zadním sedátku motocyklu a fotograf se zaměří na její podvazek, který se objeví díky skrčeným nožkám, je to jasný glamour kombinovaný s fotožurnalismem. Fotožurnalismus přináší pohyb, nožka a podvazek dodají energii glamouru. Energie obsažená ve fotografiích odděluje záběry od fotografií a fotografy od střelců záběrů. Každý dokáže udělat záběr, ale ne každý dokáže zachytit atmosféru a energii ve fotografii. Glamour není nic nového, její začátek leží na začátku dvacátého století, původem do Hollywoodu, kde fotografové přidávali energii těm slavným a známým. Producenti chtěli, aby jejich hvězdy zářily a ne pouze světélkovaly, a moc dobře věděli, že dobří fotografové umějí zachytit drama a vzrušení, tak často spojované s Hollywoodem.

Hollywood věděl, že glamour prodává jejich díla a v roce 1953 Playboy vyzdvihl glamour do nových výšin, díky mladému muži se jménem Hugh Hefner. V tomto místě glamour odhalil plášť s obsahem nahoty. Ačkoli nahota není požadavkem glamouru, "ukazování trochy kůže" je často rozpoznávací značkou glamouru, ale rozhodně ne přehnaný make-up a značkové oblečení, které Vám prezentuje reklama na oblečení kterou můžete spatřit na obchodech v obchodních centrech, či vestibulech metra.

galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour galerie glamour

Práce glamour fotografa

Na rozdíl od oněch obecně ustálených představ je glamour styl velice náročná fotografická technika. Vyžaduje zkušeného fotografa s citem pro kompozici, dokonale ovládajícího práci se světlem. Samozřejmostí je dostatek fantazie pro ozvláštnění fotografií ať už pomocí póz, rekvizit, oblečení, lokace, pozadí, výrazu modelky, či použítí hry světla a stínů. Fotograf je ten, kdo určí pózu, která vyzdvihne z modelky to nejlepší a zároveň skryje její případné nedostatky. Když použiji slova jedné velice známé glamour modelky, tak její oblíbený fotograf je „vtipný, uvolněný, příjemný, skvělý psycholog, který pozná, kdy je nutné udělat pauzu a jeho práce pro něj není prostředkem k sexuálním zážitkům“. Nejtěžší na celém fotografování je dokázat modelku přimět ke svůdným, či cudným, nebo naopak vyzývavým a přitom přirozeným výrazům do objektivu. Proto i v tomto oboru je velice důležitá důvěra modelky a solidnost fotografa. Dobří fotografové jsou velice vzácní a modelky si je předcházejí stejně jako vydavatelé časopisů.

Něco málo z historie glamour

Glamour modelingová fotografie je rychle se rozvíjející obor z několika důvodů:

Prodejci dlouho touží po spojení smyslnosti s výrobky. Jednoduše řečeno, sexy modelka objevující se v reklamě má přesvědčit zákazníky o tom, že když si koupí daný výrobek, budou také tak sexy. Samozřejmě, do pádesátých let minulého století bylo používání glamour stylu v reklamě málem ilegální. Časopisy pro muže byly obvykle nazývány jako “Umělecké časopisy” nebo “ Zdravotní časopisy”. Reklamní časopisy s oblečením většinou používaly kresby, než fotografií. Časopis Playboy byl v roce 1953 nástrojem ke změně světa glamour fotografie, jako první časopis zaměřený na nahé modelky s cílem oslovit širokou veřejnost.

Po té, co Playboy prorazil, byl následován mnoha dalšími časopisy, což se stalo nástrojem k uvedení stylu glamour do moderní společnosti. V současnosti několik známých časopisů obrací trend tím, že směřují glamour spíše k ukazování méně nahoty, nejoblíbenější styl topless, nebo skrytou (zakrytou) nahotu – například i v Čechách známý Maxim.

Vývoj glamour fotostylu

Glamour se datuje do samých začátků fotografie. Už na začátku 19-tého století se ženy – modelky začaly dostávat do hledáčku zájmu fotografů. Rané erotické fotografie se často spojují s tzv.“Francouzskými pohlednicemi”, malé obrázky velikosti pohlednice, které prodávali pouliční prodejci ve Francii a které si často kupovali a vozili domů zahraniční turisté. Někdy se posílaly i poštou, ale právě tyto pohlednice se stávaly velice cenným majetkem vojáků jdoucích do války.

Na samém začátku 20 století se zrodila “plakátovka”(pin-up – nazývaná podle toho, že se připínáčky upevňovala na zeď – i dnes můžete najít „plakátovky“ v dílnách automechaniků, fitmes šatnách a na dalších místech, kde muži tráví svůj čas). Plakátovky byly pouze vyjímečně nahé, ale spíše poskrovnu oděné ženy, často v hravé, laškovné póze, zdánlivě překvapené či vylekané divákem. Modelka měla většinou výraz rozkoše který jako by byl výzvou pro diváka, aby se zapojil do hry. Plakátovky stvořily hravý typ vzrušujícího voyerismu.

Tak, jak šla glamour fotografie ruku v ruce s filmem, jsou i glamour modelky většinou filmovými hvězdami. Maryllin Monroe se právem stala bohyní glamour fotografie díky svému pózování pro časopis Playboy a svým rolím plavovlasých sexy žen. O několik let později následovala herecky nesrovnatelně méně úspěšná Pamela Anderson, která v praxi dokazuje, co umí vytvořit fotografický mág ve spojení s možnostmi grafických editorů a plastických chirurgů.